Sunday, January 30, 2011

Rahsia Kebahagiaan

Sheikh Ibnu Sa’di telah mengemukakan beberapa petua untuk mencapai kebahagiaan hidup. Sesungguhnya kebahagiaan manusia adalah bersandarkan kepada beberapa prinsip seperti berikut:

i. Faktor yang terpenting dan utama bagi kebahagiaan dan kejayaan manusia ialah beriman kepada Allah dan melakukan amal soleh sebagaimana firman Allah dalam surah An Nahl ayat 97:

مَنۡ عَمِلَ صَـٰلِحً۬ا مِّن ذَڪَرٍ أَوۡ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤۡمِنٌ۬ فَلَنُحۡيِيَنَّهُ ۥ حَيَوٰةً۬ طَيِّبَةً۬‌ۖ وَلَنَجۡزِيَنَّهُمۡ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا ڪَانُواْ يَعۡمَلُونَ (٩٧)

“Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, Maka Sesungguhnya akan kami berikan kepadanya kehidupan yang baik[*] dan Sesungguhnya akan kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang Telah mereka kerjakan. (Surah An Nahl ayat 97)

[*] Ditekankan dalam ayat Ini bahwa laki-laki dan perempuan dalam Islam mendapat pahala yang sama dan bahwa amal saleh harus disertai iman.

ii. Berbuat baik kepada sesama makhluk, baik dengan perkataan maupun perbuatan serta dengan berbagai macam kebaikan.

iii. Melaksanakan kerja dengan tekun atau menuntut ilmu yang bermanfaat, membiasakan diri untuk melakukan hal-hal yang bermanfaat dan berusaha mewujudkan kebahagiaan atau kejayaan yang diinginkan.

iv. Memberi fokus kepada pekerjaan yang dilakukan pada hari ini dan tidak terganggu dengan pekerjaan yang akan dilakukan pada hari yang mendatang serta membersihkan fikiran dari kesedihan atas perbuatan yang dilakukan di masa lalu.

v. Memperbanyakkan zikir kepada Allah.

vi. Mengingati segala nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah samada yang kelihatan atau tidak kelihatan.

vii. Berusaha menghilangkan faktor-faktor yang mendatangkan kesedihan dan berusaha mengambil langkah-langkah yang dapat mendatangkan kebahagiaan.

viii. Berusaha meningkatkan kekuatan hati dan menjauhkannya dari khayalan atau angan-angan yang disebabkan oleh fikiran yang kotor.

ix. Memberi keutamaan kepada pekerjaan yang terpenting dan paling bermanfaat.

Rujukan:

Dr Ibrahim Al – Qu’ayyid, 10 Kebiasaan Manusia Sukses Tanpa Batas, terjemahan Fatkhurozi, Lc, Maghfirah Pustaka, Jakarta, 2008.

No comments:

Post a Comment