Tuesday, July 19, 2011

Fungsi AlQuran

Al Quran adalah wasilah (jalan) paling utama dalam menambah keimanan kita. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:

$yJ¯RÎ) šcqãZÏB÷sßJø9$# tûïÏ%©!$# #sŒÎ) tÏ.èŒ ª!$# ôMn=Å_ur öNåkæ5qè=è% #sŒÎ)ur ôMuÎ=è? öNÍköŽn=tã ¼çmçG»tƒ#uä öNåkøEyŠ#y $YZ»yJƒÎ) 4n?tãur óOÎgÎn/u tbqè=©.uqtGtƒ ÇËÈ

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman[orang yang sempurna imannya] ialah mereka yang bila disebut nama Allah[menyebut sifat-sifat yang mengagungkan dan memuliakannya] gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.”

(QS Al Anfal ayat 2).

Al Quran adalah ubat yang mujarab untuk segala penyakit hati. Allah S.W.T. berfirman:

$pkšr'¯»tƒ â¨$¨Z9$# ôs% Nä3ø?uä!$y_ ×psàÏãöq¨B `ÏiB öNà6În/§ Öä!$xÿÏ©ur $yJÏj9 Îû ÍrߐÁ9$# Yèdur ×puH÷quur tûüÏYÏB÷sßJù=Ïj9 ÇÎÐÈ

“Hai manusia, Sesungguhnya Telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.”

(QS Yunus ayat 57)

Al Quran adalah pelajaran dan nasihat yang Allah berikan secara langsung. Adakah ada pelajaran dan nasihat yang lebih baik selain dari Allah yang lebih mudah dilaksanakan oleh hati?

Sesungguhnya pelajaran dan nasihat yang diberikan oleh manusia meskipun sangat jitu dan berpengaruh, namun sangat jauh untuk dibandingkan dengan pelajaran dan nasihat Al Quran.

Al Quran mampu menjadi ubat bagi hati, menyelesaikan pelbagai macam penyakit, membersihkan karat-karatnya, supaya kembali bersinar dan membolehkan ia berfungsi kembali sebagaimana fitrahnya yang bersih yang telah diciptakan Allah bagi manusia.

Al Quran mampu mengubati pelbagai penyakit samada penyakit fizikal atau penyakit jiwa, pelbagai penyakit syubhat dan syahwat, penyakit hawa nafsu dan hasad dengki, penyakit keraguan dan syirik, penyakit hati, anggota badan dan rasa, persoalan politik, ekonomi, akhlak dan sosial, serta penyakit kehidupan dan peradaban sekalipun.

Berdasarkan pemahaman yang luas dan komprehensif, kita wajib melihat kaedah pengubatan al Quran dan mempraktikkannya secara meluas, Maha Benar Allah yang telah berfirman:

ãAÍit\çRur z`ÏB Èb#uäöà)ø9$# $tB uqèd Öä!$xÿÏ© ×puH÷quur tûüÏZÏB÷sßJù=Ïj9 Ÿwur ߃Ìtƒ tûüÏJÎ=»©à9$# žwÎ) #Y$|¡yz ÇÑËÈ

“Dan kami turunkan dari Al Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.”

(Surah Al Isra’ ayat 82)

Rujukan:

Dr Majdi Al Hilali, Agar Hati Hidup Bersama Al Quran terjemahan Al Imanu Awwalan Fakaifa Nabda-u bihi, oleh Andi Subarkah, Pustaka Nuun, Semarang, 2009

No comments:

Post a Comment