Wednesday, February 16, 2011

Tanpa Keihkhlasan, Amalan Menjadi Sia-Sia

Kita sangat memerlukan kefahaman yang mendalam tentang Islam. Tetapi keperluan ikhlas dalam beramal kepada Allah adalah lebih diperlukan. Kalau kita lihat contoh jenerasi awal di bawah bimbingan Rasulullah, mereka sangat mementingkan keikhlasan. Mereka selalu berusaha menyembunyikan amal-amalnya seperti seorang sahabat yang memberi makan kepada orang miskin di Madinah. Perbuatannya tidak diketahui oleh orang lain kecuali selepas dia meninggal dunia.

Disebut dalam sebuah hadis; Umar Al Khattab masuk ke masjid dan melihat Mu’adz Bin Jabal sedang menangis di sisi kubur Rasulullah SAW. Umar bertanya, “Apa yang membuatmu menangis wahai Mu’adz?”. Mu’adz menjawab bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya sedikit riya’ adalah syirik. Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaqwa yang tersembunyi, iaitu orang-orang yang apabila mereka tidak ada maka orang merasa kehilangan dan apabila mereka hadir maka mereka tidak diketahui. Hati mereka bagaikan sinar petunjuk yang selamat dari debu yang pekat.” (HR Thabrani).

Imam Hasan Al-Bana berkata, "Ikhlas bagi seorang Muslim itu adalah apabila segala perkataan, perbuatan (amal) dan jihadnya, seluruhnya, hanya kepada Allah, untuk mencari redha Allah tanpa melihat kepada keuntungan, material, prestij, pangkat, gelaran, kemajuan atau kemunduran. Dengan demikian ia menjadi tentera aqidah atau fikrah dan bukan tentera keinginan atau manfaat."

Firman Allah dalam surah Al An’am ayat 162: 163

قُلۡ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحۡيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (١٦٢) لَا شَرِيكَ لَهُ ۥ‌ۖ وَبِذَٲلِكَ أُمِرۡتُ وَأَنَا۟ أَوَّلُ ٱلۡمُسۡلِمِينَ (١٦٣)

“Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (162) Tiada sekutu bagiNya dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintahNya).”

Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya manusia yang pertama kali diadili pada hari kiamat adalah orang yang mati syahid. Maka, didatangkannya lalu diperlihatkan nikmat-Nya, dia pun tahu akan nikmat-nikmat itu. Lalu Allah SWT bertanya, “Apa yang kamu lakukan (amalkan) di dalamnya?” Orang-orang itu menjawab, “Saya berperang di jalan-Mu hingga mati syahid.” Allah SWT berfirman, “Kamu dusta! Kamu berperang, agar kamu dikatakan seorang yang berani dan pahlawan!” Maka kemudian malaikat diperintahkan untuk menyeret wajahnya hingga dilemparkan ke dalam neraka.

Selanjutnya, didatangkan ulama: orang yang belajar ilmu, mengajarkannya, serta membaca Al Quran. Maka, didatangkanlah orang tersebut lalu diperlihatkan nikmat-Nya. Dia pun tahu akan nikmat-nikmat itu. Lalu Allah SWT bertanya, “Apa yang kamu lakukan (amalkan) di dalamnya?”. Orang itu menjawab, “Saya belajar ilmu dan mengajarkannya, serta membaca Al Quran untuk-Mu.” Allah SWT berfirman, “Kamu dusta! Kamu belajar dan mengajarkan ilmu serta membaca al Quran supaya kamu dikatakan alim, supaya kamu dikatakan seorang Qari!” Maka kemudian malaikat diperintah untuk menyeret wajahnya hingga dilemparkan ke dalam neraka.

Berikutnya, didatangkan orang yang diluaskan rezekinya oleh Allah dan Allah memberikannya semua bentuk harta kekayaan yang beraneka ragam. Maka, didatangkannya lalu diperlihatkan nikmat-Nya, dia pun tahu akan nikmat-nikmat itu. Lalu Allah SWT bertanya, “Apa yang kamu lakukan dengan hartamu yang melimpah itu?” Orang itu menjawab, “Saya gunakan seluruh harta itu untuk berbelanja di jalanMu, ya Allah!”. Allah berfirman, “Kamu dusta! Kamu kerjakan semua itu supaya kamu dikatakan sebagai seorang dermawan!”. Maka kemudian malaikat diperintah untuk menyeret wajahnya hingga dilemparkan ke dalam neraka. (HR Muslim)

Firman Allah dalam Surah Al Mulk ayat 2:

ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَيَوٰةَ لِيَبۡلُوَكُمۡ أَيُّكُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلاً۬‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡغَفُورُ (٢)

Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);

Fudhail bin Iyadh berkata, “Ia adalah amal yang paling ikhlas dan paling benar”, mereka bertanya, “Wahai Abu Ali, apa yang disebut dengan amal yang paling ikhlas dan paling benar?”. Ia menjawab, “Suatu amal jika ikhlas tetapi tidak benar maka ia tidak diterima, amal yang ikhlas adalah kerana Allah, dan amal yang benar adalah mengikuti sunnah”, kemudian dia membaca firman Allah (Ayat 110 Surah Al Kahfi):


قُلۡ إِنَّمَآ أَنَا۟ بَشَرٌ۬ مِّثۡلُكُمۡ يُوحَىٰٓ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَـٰهُكُمۡ إِلَـٰهٌ۬ وَٲحِدٌ۬‌ۖ فَمَن كَانَ يَرۡجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلۡيَعۡمَلۡ عَمَلاً۬ صَـٰلِحً۬ا وَلَا يُشۡرِكۡ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦۤ أَحَدَۢا (
١١٠)

Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah dia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya.”

Rujukan:

  1. Parman Hanif M.Pd, Teladan Tarbiyah Dalam Bingkai Arkanul Bai’ah, Auliya Press Solo, Surakarta, 2006.
  2. Dr Majdi Al- Hilali, Rakaizud Dakwah (Konsep Dasar Gerakan Dakwah),terjemahan Ulin Nuha, LS & Nurodin Usman, Lc, Media Insani Press, Surakarta, 2003.

No comments:

Post a Comment