Saturday, April 23, 2011

Adab-Adab Beramal Yang Berorientasi Akhirat

Sabda Rasulullah S.A.W. : “Seorang yang cerdas adalah orang yang mampu mengendalikan dirinya, dan beramal untuk (kehidupan) setelah kematiannya.“ (HR Ahmad dan Tirmidzi)

“... dan beramal untuk (kehidupan) setelah kematiannya.“

Petikan hadis di atas menunjukkan seseorang cerdas sentiasa memastikan bahawa segala perbuatannya adalah berorientasikan akhirat. Kerana itulah dia selalu memperhatikan adab-adab suatu amal agar diterima di sisi Allah dan menjadi tabungan pahala baginya di akhirat nanti.

Antara adab-adab itu adalah:

a. Ikhlas dan Mutaba’atur-rasul

Setiap amal perbuatan yang kita harapkan mendapat balasan pahala di akhirat, hendaklah sentiasa di dasari keikhlasan untuk mencari pahala dan ridha Allah, serta sesuai dengan apa yang dicontohkan Rasulullah S.A.W. Allah Ta’ala berfirman:

“Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal soleh dan janganlah ia mempersekutukan dengan sesuatu pun dalam beribadah kepada Tuhannya.” (Al Kahfi : 110)

Ibnu Kathir berkata: “Inilah dua rukun amal yang akan diterima Allah Ta’ala, yakni hendaknya amal perbuatan itu ikhlas kerana Allah dan sesuai syari’at Rasulullah S.A.W.”

b. Mahabbah (Cinta), Khauf (Takut) dan Raja’ (Mengharap)

Ketika melakukan suatu perbuatan, hendaknya yang mendorong seorang Muslim untuk beramal adalah kecintaan kepada Allah, ketakutan pada murka dan siksa neraka-Nya, serta harapan untuk mendapat ridha dan pahala syurga-Nya.

Sebahagian besar ulama salaf sepakat bahawa rasa cinta kepada Allah hendaklah lebih besar dari rasa takut dan mengharap. Mereka juga sepakat bahawa rasa takut dan harap hendaklah seimbang (At Takhwif minan naar : 16-17)

c. Mengakui Kurniaan Allah

Allah memberi taufik, kemudahan dan pertolongan kepada kita untuk melakukan amal soleh sehingga kita dapat melaksanakan sesuatu amalan. Tanpa taufik dari Allah kita tidak mampu melakukannya. Firman Allah yang bermaksud:

“Aku tidak bermaksud apa-apa kecuali (melakukan) perbaikan selama aku masih mampu. Dan tidak ada taufik bagiku melainkan dengan pertolongan Allah.“ (surah Hud: ayat 88)

d. Mengakui Ada Kekurangannya

Sesudah melakukan amal soleh, kita hendaklah mengakui adanya kekurangan betapapun kita telah berusaha semaksimanya untuk beramal hanya kerana Allah semata-mata. Ini adalah kerana manusia tidak pernah terlepas dari kekurangan dan tidak ada seorang pun sempurna dalam segala hal.

Oleh itu setelah melakukan amal ibadah hendaknya hati dan jiwa kita berada di antara harap dan cemas. Kerana kita tahu apakah amal kebaikan kita diterima oleh Allah Ta’ala sehingga kita termasuk ke dalam golongan orang-orang yang diredhai Allah dan selamat di akhirat, atau apakah amalan kita ditolak sehigga ia termasuk orang-orang yang dimurkai Allah dan celaka di akhirat.

e. Tidak mengiringi Amal Kebaikan Dengan Kemaksiatan

Ketika melakukan amal kebaikan, ia tidak mengiringi atau mencampurkannya dengan kemaksiatan berupa kesyirikan, kekufuran dan kemunafikan yang tertentu akan menggugurkan amalnya sehingga celaka ia diakhirat. Allah Ta’ala berfirman yang bermaksud:

“Jika kamu menyekutu (Allah), nescaya terhapuslah amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi.” (Surah Az Zumar: ayat 65)

“Barangsiapa kafir sesudah beriman, maka hapuslah`amalannya dan ia di akhirat termasuk orang-orang yang merugi.“ (Surah Al Maidah: ayat 5)

f. Tidak Mengiringi Amal Kebaikan Dengan Kezaliman

Kezaliman terhadap orang lain akan merosak pahalanya atau mengakibatkan dipindahkannya pahala kebaikannya kepada orang yang dizaliminya sehingga ia termasuk orang-orang yang bangkrap.

Sabda Rasulullah yang bermaksud:

“Sesungguhnya orang-orang yang muflis dari umatku adalah orang yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala solat, puasa dan zakat, namun ia telah mencela orang ini, menuduh zina orang itu, memakan harta orang ini, mengalirkan darah orang itu, dan memukul orang ini. Lalu sebahagian dari pahala kebaikannya diberikan kepada orang ini, dan sebahagian dari pahala kebaikannya diberikan kepada orang itu. Jika pahala kebaikannya telah habis sebelum memenuhi semua kewajipan yang dibebankan kepadanya, maka diambillah sebahagian dari dosa-dosa mereka lalu dipikulkan kepadanya, kemudian ia dilemparkan ke dalam neraka.” (Ash-Shahihah: 1313)

Rujukan:

Fakhruddin Nursyam, Lc, Syarah Lengkap Arba’in Ruhiyah Refleksi 40 hadis Rasulullah saw, Bina Insani Press Solo, Solo, 2007.

Thursday, April 21, 2011

Kisah Benar, Di Tawarkan 36 Orang Pelacur

Hari ni kita bimbang dengan kehilangan dan kehancuran nilai-nilai baik dalam masyarakat disebabkan arak, dadah, judi, dan percampuran bebas sehingga menyebabkan zina.

Nilai murni masyarakat Islam, sewajarnya dipelihara dan disuburkan dengan meningkatnya pengetahuan dan keimanan kepada Allah dan segala ketetapanNya.

Sabda Rasulullah,
"Apabila telah zahir (nyata) zina dan riba dalam sesebuah kampung/tempat/negeri, maka penduduk kampung/negeri itu telah menghalalkan untuk diri mereka sendiri azab dan
siksa Allah". (Hadis riwayat al-Hakim)

Dalam sebuah Hadis lagi , Rasulullah s.a.w. bersabda yang ertinya:
"Jauhilah tujuh dosa besar, syirik, sihir, membunuh tanpa hak, makan harta anak yatim, makan riba, lari dari medan peperangan (kerana takut) dan menuduh perempuan yang suci dengan zina ( tanpa saksi yang adil)." ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Di sini, dan banyak hadis lain, kita dapati zina dan riba digandingkan, seolah-olah ia sama jahat - pelacuran dan riba seolah-olah sama kotornya.

Jika diteliti dalam hadis dan al Quran, pemakan riba dan mereka yang terlibat dengan riba, adalah lebih hina dari itu. Perhatikan hadis berikut :
Sabda Baginda Rasulullah:
"Satu dirham riba yang dimakan oleh seorang lelaki dalam keadaan ia mengetahuinya, lebih buruk dari berzina sebanyak 36 kali" (Musnad Ahmad , Albani mengatakan sohih )

Sabda Baginda lagi:
" Riba mempunyai 73 pintu, Riba yang paling ringan (dosanya) seperti seorang lelaki berzina dengan ibunya.."(Ibn Majah, Al-Hakim, Sohih menurut syarat Al-Bukhari dan Muslim)

Sungguh menggerunkan, cuba kita ulang baca ,
"Riba yang paling ringan, seperti seorang lelaki berzina dengan ibunya.."
Astaghfirullah hal 'azhim.

Macamana tak runtuh masyarakat kita, kalau kita yang ke mesjid, yang menjadi imam dan penceramah di institusi kemajuan masyarakat masih bergelumang dengan dosa riba, yang minima darjatnya 36 kali berzina !!!

Majoriti masyarakat Islam tak merasa bersalah lansung, malah rasa bangga bila mempromosi dan berurusan dengan produk-produk riba termasuklah insurans, pinjaman peribadi, kereta atau rumah, FOREX, dan saham bercampur, malah pinjaman institusi pengajian tinggi...

Penjualan dan promosi produk riba berlaku dengan mudah sekali. Saya sudah beberapa kali dihubungi melalui telefon bimbit dan telefon pejabat oleh promoter atau wakil bank supaya melanggan produk- produk mereka. Bila ditanya adakah ia mengguntungkan ? Dengan spontan dia menjawab, "Ya, keuntungan 8-12 % tuan, gerenti.."

Tidak marahkah anda , jika ada seseorang yang mempromosi pelacur kepada kita secara selamba melaui telefon bimbit ? Sekali promote, 36 pelacur dia nak hantar !!

Mungkin ada di antara anda yang marah dengan perumpamaan ini. Tapi ketahuilah Allah dan rasullNya mengatakan ianya lebih teruk lagi !! Bukan sama, tapi berkali ganda !! Malangnya kita hari ni !!

Cuba perhatikan Firman Allah SWT :
"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah SWT dan tinggalkanlah saki baki Riba sekiranya kamu benar-benar beriman, sekiranya kamu tidak meninggalkannya, istiharkanlah perang dengan Allah dan RasulNya" (Al-Baqarah : 278)

Dalam ayat ini jelas menunjukkan bahawa sesiapa yang enggan dan masih berdegil untuk meninggalkan saki baki' riba dalam kehidupannya dengan sengaja, maka ia akan berada dalam
posisi peperangan dengan Allah SWT dan RasulNya. Ayat ini menyebut saki baki', menunjukkan jika kita ingin benar-benar menjadi mukmin sejati, perlulah ia berpengetahuan jelas tentang
riba, serta menjauhkan diri darinya secara total.

Pesanan dan amaran ini bukan saja ditujukan kepada penggambil riba, tetapi juga bagi mereka yang terlibat dengan institusi riba ini, Nabi SAW telah bersabda :
"Dilaknati pemakan riba, penulis riba dan yang menjadi saksinya"
(Hadis Riwayat al-Bukhari dan Ibn Majah) ;

Termasuk juga mereka yang dilaknati adalah mereka yang menjadi penjamin bagi setiap pinjaman riba ( termasuk dari kalangan saksi riba).

Hilanglah kebaikan, keberkatan dalam hidup dan segala apa yang diusahakan, walaupun harta melimpah ruah, duit dan amal kebajikan yang banyak, bila kita mendapat laknat dalam kehidupan ini...

Berkatalah Ibn Abbas r.a :
"Tidak diterima dari pemakan riba ( yang menggunakan harta riba tadi) sedeqahnya, hajinya, jihadnya dan persaudaraannya" (Al-Jami' li Ahkamil Quran, Al-Qurtubi, )
Allah ..., Takutnya !!

Ayuh, marilah kita bersegera mendapatkan pengampunan Allah, dan meninggalkan dosa besar ini. Allah amat menyukai hambaNya yang bertaubat.

Banyak ruang dan peluang yang Allah bukakan untuk kita memilih. Allah tidak memberatkan hambaNya bila diturunkan sesuatu perintah. Setiapnya, pasti ada kebaikannya. Yang dah cukup duit tu, usah tangguh lagi, tamatkan saja hutang dan bayaran ansuran tu. Yang rasa belum
mampu nak tutup hutang tu, pendekkan tempoh bayaran, secepat mungin agar tidak lama bergelumang dengan posisi berperang dengan Allah.

Yang bercita-cita nak beli kereta dengan loan, carilah kereta murah-murah yang ada dalam pasaran. Mulia lagi kita loan dengan keluarga, atau naik bas saja ketempat kerja. Tak ada sesiapa pun paksa kita beli kereta baru !!

Begitu juga dengan rumah. Cari yang ala kadar sahaja. Jika sanggup menyewa, lebih baik lagi. Lumrahnya dalam masyarakat, individu yang dah ada rumahpun, masih mencari rumah kedua walaupun sanggup naik turun bank riba dan meletakkan diri sebagai musuh kepada Allah dan rasulNya.

Ummah kita dah lama terggelam dalam lautan riba sehingga kita jauh dari rahmatNya. Inilah kejayaan tinggalan penjajah bila menamatnya daulah Islam. Sistem kapitalis di "halalkan" dan ditenggelamkan muamalah Islam sehinggalah hilang pengetahuan dan perkataan riba yang sebenarnya.. .

Tiada lagi mereka-mereka yang menjelaskan dosa riba sehingga khatib di mimbar jumaat jarang sekali bercakap mengenainya. Jika mereka yang berada di atas mimbar sendiri tidak takut akan dosa riba, apa lagi ummat yang sentiasa menggangguk di bawahnya.

Amat dukacita sekali mereka yang boleh berusrah, pejuang Islam dalam masyarakat, yang keluar berhari-hari dijalan Allah, pejuang keadilan dan kebajikan masyarakat, pejuang "sunnah yang tulin" yang menapis hadis- hadis dan riwayat, mereka ini tidak endah dengan larangan Allah, dan terus terlibat dengan pinjaman kereta, rumah dan perniagaan berlandaskan riba, kad kredit dan insuran riba, simpanan tetap/ fixed deposit, sehinggalah kepada pinjaman pelajaran riba.

Maksud hadis:
"Asal Islam itu asing (dagang), dan akan kembali asing (dagang). Beruntung lah mereka yang ambil Islam ketika ianya dagang."

Wallahu'alam

Tulisan:
Dr Syed Muhamad Haleem (marmarabiru@gmail.com)

Tuesday, April 19, 2011

Muhasabah Diri

Membangun Kecerdasan Ruhiyah

Seseorang dianggap memiliki kecerdasan ruhiyah apabila ia memiliki tekad yang sangat kuat, berusaha memanfaatkan setiap momentum dan peluang yang datang, sentiasa bersikap hati-hati dan waspada agar setiap detik yang dilaluinya tidak hilang begitu sahaja tanpa digunakan untuk kebaikan dunia dan akhirat.

Rasulullah bersabda: “Seorang yang cerdas adalah orang yang mampu mengendalikan dirinya, dan beramal untuk (kehidupan) setelah kematiannya.” (HR Ahmad dan Tirmidzi)

Hadis di atas menunjukkan bahawa orang yang cerdas sentiasa melakukan kawalan dan pengendalian diri sebelum dan sesudah melakukan suatu perbuatan.

Orang-orang yang cerdas sentiasa melakukan muhasabah diri (muhasabatun nafs).

  1. Muhasabah sebelum beramal

Muhasabah sebelum beramal dilakukan dengan memelihara niat, fikiran, kehendak dan tekad yang terdetik dalam hati.

  • i. Sebelum melakukan suatu perbuatan seseorang muslim perlu memikirkan niat dan kehendaknya samada diiringi dengan keikhlasan untuk meraih pahala dari Allah atau tidak. Jika ikhlas maka ia melanjutkan langkahnya untuk beramal. Jika tidak, ia menghentikan langkah dan memperbetulkan niat dan kehendaknya.

Al Hassan r.a. berkata, “Semoga Allah melimpahkan rahmat kepada seorang hamba yang menghentikan amal perbuatan untuk melakukan muhasabah diri. Jika ia melakukan kerana Allah maka ia boleh meneruskan amal perbuatan berkenaan, jika bukan kerana Allah ia perlu menghentikan perbuatannya.”

  • ii. Setelah itu ia juga perlu merenungkan samada ia mampu melakukan atau tidak. Jika menurut pertimbangannya ia tidak mampu melakukan maka ia meninggalkannya agar waktu tidak terbuang sia-sia. Jika menurut pandangannya ia mampu melakukannya maka ia melakukannya dengan sepenuh hati.
  • iii. Setelah itu ia merenungkan sekali lagi samada perbuatan yang dilakukannya itu akan memberikan manfaat / maslahat bagi dirinya atau tidak. Jika bermanfaat maka ia melakukannya, jika tidak bermanfaat maka ia tinggalkannya.
  • iv. Ia juga perlu memikirkan samada perbuatan itu sebaiknya dilakukan pada saat itu juga atau masa yang lain. Perlu juga difikirkan cara dan kaedah yang dapat merealisasikan amal perbuatan dan dapat melipatgandakan pahalanya.

  1. Muhasabah Setelah Beramal

Muhasabah setelah beramal ada 3 jenis:

  • i. Muhasabah terhadap perbuatan yang seharusnya ia kerjakan kerana berkaitan dengan hak-hak Allah atau hak-hak makhluknya. Ia perlu menyemak:

- Samada ia mampu mempertahankan keikhlasan niatnya.

- Samada ia mengerjakan mengikut sunnah Rasulullah saw.

- Samada terdapat kelalaian di dalamnya seperti solat yang tidak khusyuk, mencemari puasa dengan maksiat, melakukan pertengkaran semasa mengerjakan haji atau bersedeqah tetapi diiringi dengan tindakan mengungkit-ungkit pemberiannya dan menyakiti hati penerimanya.

- Jika ada kekurangan dari beberapa aspek di atas maka hendaklah bertekad untuk memperbaiki diri, meningkatkan kualiti amal, beristighfar dan bertaubat kepada Allah atas setiap kekurangan dan kelalaian yang dilakukannya.

  • ii. Muhasabah terhadap perbuatan yang seharusnya ditinggalkan kerana termasuk perbuatan maksiat, baik maksiat besar seperti zina, minum minuman keras, mencuri dan dosa-dosa besar lain maupun maksiat kecil seperti memandang yang haram, sentuhan yang haram dan dosa-dosa kecil yang lain.

Termasuk di dalamnya adalah amal perbuatan yang seharusnya ditinggalkan kerana kurang utama sementara ada amal perbuatan yang lebih utama seperti solat bersendirian di rumah padahal mampu melakukan secara berjemaah di masjid atau menyibukkan diri dengan zikir yang tertentu dan meninggalkan zikir yang lebih utama.

Jika masih melakukan hal-hal yang terlarang maka hendaknya segera memohon keampunan kepada Allah.

Jika telah berhasil meninggalkannya maka hendaklah ia sentiasa memohon taufik dan dukungan dari Allah agar memiliki kemampuan untuk meninggalkan segala perbuatan yang seharusnya ia tinggalkan.

  • iii. Muhasabah terhadap urusan biasa yang dibolehkan seperti aktiviti keduniaan yang hukum asalnya harus. Ia perlu muhasabah samada ia melakukannya untuk meraih pahala Allah atau tidak.

- Samada perbuatannya mendatangkan keuntungan dunia dan akhirat.

- Samada amalan yang dilakukan itu menyebabkan kewajipannya terhadap Islam terabai.

Muhasabah dalam urusan seperti ini akan mengajar seorang Muslim sentiasa memilih kegiatan yang bermanfaat, kerana Allah dan termasuk amalan yang menjadi keutamaan.

Rujukan:

Fakhruddin Nursyam, Lc, Syarah Lengkap Arba’in Ruhiyah Refleksi 40 hadis Rasulullah saw, Bina Insani Press Solo, Solo, 2007.