Friday, May 20, 2011

Negara Islam Pertama

Berdasarkan prinsip-prinsip sistem kemasyarakatan al-Quran yang mulia ini, tertegaklah sebuah negara Islam pertama yang mengimani Islam yang sebenar, melaksanakan Islam secara menyeluruh dan menyebarkan Islam ke seluruh alam. Malah khalifah Islam yang pertama pernah berkata: “Jika saya kehilangan satu tali unta nescaya saya akan temuinya dalam kitab Allah.” (Kiasan ini bermaksud sekiranya berlaku apa-apa permasalahan maka jalan penyelesaian boleh diperolehi di dalam Al Quran).

Malah beliau telah melancarkan serangan terhadap golongan yang enggan membayar zakat dan meletakkan mereka sebagai golongan yang murtad kerana mereka menghancurkan salah satu rukun sistem ini. Beliau berkata: “Demi Allah, jika mereka enggan membayar kepada saya walaupun seutas tali unta yang pernah mereka bayar kepada Rasulullah s.a.w. nescaya saya akan perangi mereka selagi pedang ini berada di tangan saya.”

Segala elemen perpaduan dan penghayatannya wujud dalam diri ummah yang baru lahir ini. Perpaduan masyarakat begitu menyeluruh kerana semuanya disatukan di bawah sistem al-Quran dan bahasa al-Quran. Perpaduan politik pula wujud kerana semuanya disatukan di bawah naungan Amirul Mukminin, di bawah panji khalifah yang berada di ibu kota. Perpaduan ini tidak akan dapat dihalang walaupun wujud desentralisasi dalam ketenteraan, urusan kewangan Baitul Mal dan tindakan para gabenor. Ini kerana semua pihak bekerja dengan satu akidah dan
satu arahan.

Prinsip al-Quran ini telah berjaya menyingkir amalan penyembahan berhala yang menyesatkan di semenanjung Tanah Arab dan bumi Parsi. Malah prinsip ini berjaya menghapuskannya sama sekali. Prinsip ini juga berjaya menyingkir bangsa yahudi yang jelek dan meminggirkannya ke satu sudut yang sempit serta berjaya menghapus sama sekali segala kuasa agama dan politik mereka. Prinsip ini juga berjaya mencabar agama Kristian hingga kuasanya di dua benua, Asia dan Afrika berjaya dinyahkan dan akhirnya terhad di benua Eropah di bawah naungan negara Rom Timur di Constantinople. Dengan perubahan ini kuasa rohani dan politik
negara Islam mula mengambil alih dua benua terbesar tersebut.

Prinsip ini seterusnya mengorak langkah untuk menembusi benua ketiga dan menyerang Kota Constantinople dari arah timur seterusnya mengepung kota tersebut sehingga mereka terpaksa menanggung kesengsaraan akibat kepungan tersebut. Eropah juga diserang dari arah barat, apabila Andalus berjaya ditembusi dan tentera Islam yang gagah perkasa berjaya mara sehingga ke tengah Perancis serta di bahagian utara dan selatan Itali.

Di sebelah barat Eropah, berdiri megah sebuah negara yang tersergam indah dengan kegemilangan cahaya ilmu. Akhirnya Kota Constantinople jatuh dan Kristian kini dipinggirkan ke suatu ceruk di tengah Eropah. Armada Islam membelah gelombang dua lautan; Laut Merah dan Laut Mediterranean (Laut Putih) yang kini disenaraikan sebagai lautan Islam. Dengan ini juga bermakna angkatan tentera negara Islam berjaya menguasai pintu laut timur dan barat dan menguasai sepenuhnya lautan dan daratan.

Bangsa-bangsa Islam mula berhubung dengan bangsa-bangsa lain dan berjaya mengaut pelbagai teknologi. Walaupun demikian kekuatan iman dan keutuhan sistem Islam tetap berjaya menguasai bangsa-bangsa ini hingga mampu mengubah bangsa-bangsa ini menjadi bangsa Arab atau hampir menjadi Arab. Bangsa-bangsa ini berjaya dicorak dan dikuasai oleh bahasa Arab dan agama Islam yang indah, bertenaga dan menarik ini. Malah umat Islam bebas mencedok elemen yang baik dalam teknologi ini tanpa sedikitpun memberi kesan kepada perpaduan masyarakat dan politik mereka.

Petikan:
Himpunan Risalah – Imam Hassan Al Banna

No comments:

Post a Comment