Tuesday, May 31, 2011

Bentuk Jihad Melawan Hawa Nafsu

Ada beberapa bentuk jihad melawan hawa nafsu yang harus dilakukan oleh seorang muslim agar termasuk dalam golongan mujahid sejati.


Pertama, melakukan jihad melawan nafsu terhadap hal-hal yang diinginkannya. Hal-hal yang diinginkan nafsu sangat banyak di antaranya ialah seperti keselamatan, kesihatan, kekayaan, pengikut yang ramai dan semua kesenangan duniawi.


Seorang Muslim harus melakukan jihad melawan hawa nafsu terhadap semua ini sehingga jangan sampai ia diperhambakan oleh semua itu dan terjerumus dalam perangkap syahwat. Akibatnya ia tidak lagi memperhatikan hak-hak Allah di dalamnya dan akhirnya semua itu menyebabkan ia menjadi sombong, angkuh dan melampaui batas. Jihad melawan nafsu bagi perkara di atas sangat sukar hinggakan ramai yang gagal menghadapinya.


Abdul Rahman bin Auf r.a. berkata: “Kami diuji dengan kesusahan, kami mampu bertahan. Dan kami diuji dengan kesenangan, namun kami tidak mampu bertahan.”


Kedua, melakukan jihad melawan nafsu terhadap perkara yang dibenci seperti:-


i. Berjihad melawan hawa nafsu dalam melakukan ketaatan.


Tabiat nafsu manusia sentiasa membenci untuk berubudiah dan merasa berat memikul amanah Allah. Kebencian terhadap ibadah kadangkala disebabkan oleh rasa malas seperti solat, rasa bakhil untuk mengeluarkan zakat, dan gandingan rasa malas dan bakhil dalam menunaikan haji.


Berjihad melaksanakan ketaatan perlu dilakukan secara berterusan, di samping memperbetulkan niat agar ikhlas kepada Allah. Perlu berusaha agar jangan sampai melalaikan suruhan Allah dan malas dalam melaksanakan adab-adab serta mengikut sunnah Rasulullah.


Setelah melakukan ibadah kepada Allah, perlu berusaha supaya tidak timbul perasaan sombong dan menunjuk-nunjuk ke atas amalan yang dilaksanakan. Di samping itu perlu mempastikan selepas melakukan amal ibadah, kita tidak melakukan perbuatan zalim dan maksiat agar segala pahala tidak gugur begitu sahaja.



ii. Jihad melawan nafsu agar meninggalkan maksiat.


Jihad ini sangat berat kerana nafsu sentiasa merindu dan menginginkan maksiat terutama maksiat lisan yang sangat mudah untuk dilakukan seperti mengumpat, berbohong, bertengkar dan menghasut.


iii. Jihad melawan nafsu agar redha dengan ketentuan dan takdir Allah.


Kita perlu bersabar dalam menghadapi musibah yang menimpa dan bersyukur atas nikmat yang diberikan Allah kepada kita. Jihad melawan nafsu agar redha dengan ketentuan dan takdir Allah termasuk juga bersabar atas gangguan orang lain dan berterima kasih atas kebaikan-kebaikannya. Di dalam hadis Qudsi Allah berfirman yang bermaksud:


“Barangsiapa yang tidak bersyukur atas nikmat-Ku, tidak bersabar atas musibah-Ku, maka hendaknya ia keluar dari kawasan langit dan bumi ini, dan mencari Tuhan selain-Ku.” (Tahdzibul Akhlaq: 84:85)

Rujukan: Fakhruddin Nursyam, Lc, Syarah Lengkap Arba’in Ruhiyah Refleksi 40 hadis Rasulullah saw, Bina Insani Press Solo, Solo, 2007

No comments:

Post a Comment