Thursday, November 25, 2010

Keperluan kepada cahaya petunjuk Allah

Keperluan kita kepada cahaya petunjuk Allah lebih utama dari keperluan kita kepada makanan dan minuman. Jika kita meninggalkan makanan dan minuman maka akan matilah badan. Sedangkan, kalau kita jauh dari cahaya keimanan ini matilah hati dan ruh-ruh kita.

Firman Allah dalam Surah al An’am ayat 122:

أَوَمَن كَانَ مَيۡتً۬ا فَأَحۡيَيۡنَـٰهُ وَجَعَلۡنَا لَهُ ۥ نُورً۬ا يَمۡشِى بِهِۦ فِى ٱلنَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ ۥ فِى ٱلظُّلُمَـٰتِ لَيۡسَ بِخَارِجٍ۬ مِّنۡہَا‌ۚ كَذَٲلِكَ زُيِّنَ لِلۡكَـٰفِرِينَ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ (١٢٢)

“Dan apakah orang yang sudah mati, kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berasal dalam gelap gelita yang sekali-kali tidak dapat dapat keluar daripadanya.” (Surah al An’am ayat 122).

Sayyid Qutb berkata dalam mentafsir ayat ini:

“Sesungguhnya aqidah ini menghidupkan hati setelah matinya, dan memberikan cahaya setelah kegelapan, kehidupan yang memberikan dengannya perasaan terhadap sesuatu, pandangan segala sesuatu dan penentuan segala sesuatu dengan perasaan yang lain yang belum pernah terjadi sebelum kehidupan ini, dan cahaya yang kelihatan segala sesuatu yang ada di bawah sinarnya.”

Apabila cahaya keimanan bersinar di dalam hati maka ia akan memberi kekuatan dan dorongan kepada pemilik hati itu untuk mengajak orang lain kepada cahaya Islam dan memberi petunjuk kepada manusia yang sesat. Ia akan memberi ketenangan kepada manusia lain yang didampinginya. Seterusnya ia akan membebaskan manusia daripada perhambaan sesama manusia kepada perhambaan semata-mata kepada Allah,

Sesungguhnya kekufuran adalah terputus dari hakikat kehidupan yang abadi. Kekufuran itu memutuskan hubungan manusia dengan Allah. Kekufuran adalah penghalang dan penutup jiwa dari merasai ketenangan. Kekufuran menyebabkan manusia itu terkeluar dari fitrahnya sebagai manusia. Ia menjadikan jiwa sentiasa cemas dan tidak tenteram.

Firman Allah dalam Surah An Nur ayat 40:

أَوۡ كَظُلُمَـٰتٍ۬ فِى بَحۡرٍ۬ لُّجِّىٍّ۬ يَغۡشَٮٰهُ مَوۡجٌ۬ مِّن فَوۡقِهِۦ مَوۡجٌ۬ مِّن فَوۡقِهِۦ سَحَابٌ۬‌ۚ ظُلُمَـٰتُۢ بَعۡضُہَا فَوۡقَ بَعۡضٍ إِذَآ أَخۡرَجَ يَدَهُ ۥ لَمۡ يَكَدۡ يَرَٮٰهَا‌ۗ وَمَن لَّمۡ يَجۡعَلِ ٱللَّهُ لَهُ ۥ نُورً۬ا فَمَا لَهُ ۥ مِن نُّورٍ

“Dan barangsiapa yang tidak diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah, tiadalah ia mempunyai cahaya sedikitpun.” (Surah An Nur ayat 40)

Oleh itu manusia memerlukan dua perkara:

i. memerlukan kepada apa-apa yang menghidupkan hatinya.

ii. Memerlukan apa-apa yang menerangi jalannya.


Oleh kerana itu salah satu jalan untuk menghidupkan hati ialah dengan mendekati Al Quran. Membaca, memahami dan melaksanakan segala perintah suruhan dan meninggal apa sahaja larangan yang terdapat di dalam ayat-ayat Quran.

Menurut Ibnul Qayyim seseorang itu dianggap cuai terhadap Al Quran apabila:

i. cuai dalam mendengar, mengimaninya dan memperhatikannya.

ii. Cuai dalam mengamalkannya seperti tidak sensitif terhadap soal halal dan haram dalam menjalani kehidupan seharian.

iii. Cuai dalam melaksanakan hukum berlandaskan al Quran.

iv. Cuai untuk bertadabbur, memahami dan meneliti setiap tuntutan dan maksud ayat-ayat Quran.

v. Cuai dalam mengamalkan al Quran untuk digunakan sebagai penyembuh segala penyakit hati. Ini termasuk dalam firman Allah yang bermaksud:

وَقَالَ ٱلرَّسُولُ يَـٰرَبِّ إِنَّ قَوۡمِى ٱتَّخَذُواْ هَـٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ مَهۡجُورً۬ا

“Berkatalah Rasul: “Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku menjadikan al Quran ini suatu yang tidak dihiraukan (diacuhkan)”. (Surah Al Furqan ayat 30)

Firman Allah dalam Surah Al Fathir ayat 29 – 30:

إِنَّ ٱلَّذِينَ يَتۡلُونَ كِتَـٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَـٰهُمۡ سِرًّ۬ا وَعَلَانِيَةً۬ يَرۡجُونَ تِجَـٰرَةً۬ لَّن تَبُورَ (٢٩) لِيُوَفِّيَهُمۡ أُجُورَهُمۡ وَيَزِيدَهُم مِّن فَضۡلِهِۚۦۤ إِنَّهُ ۥ غَفُورٌ۬ شَڪُورٌ۬ (٣٠)

“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharap perniagaan yang tidak akan rugi. Agar Allah menyempurnakan kepada mereka dan menambah kepada mereka kurniaNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri.” (Surah Al Fathir ayat 29 – 30)

Sabdd Rasulullah:

“Sesungguhnya orang-orang yang tidak ada di dalam hatinya sesuatu dari Al Quran bagaikan rumah yang rosak.” (HR Tirmizi – Hadis hasan dan sahih)

Rujukan:

Abdul Barro’ Saad Bin Muhammad At Thakhisi, Penyucian Jiwa (Tazkiyatun Nafs) terjemahan Bintu Sarnap, Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 2003.

No comments:

Post a Comment