Sunday, October 31, 2010

Allah memberi keuntungan 10 kali ganda

Pada zaman Khalifah Abu Bakar telah berlaku kemarau panjang. Bencana yang berpanjangan ini menyebabkan ramai kaum muslimin kelaparan. Berduyun-duyun mereka yang kelaparan menuju ke kota Madinah. Mereka mengadap Khalifah Abu Bakar untuk meminta bantuan makanan.

Kata salah seorang dari mereka, “Wahai Amirul Mukminin, langit selalu cerah sejak berbulan-bulan. Tiada awan yang menjadi hujan untuk menumbuhkan bumi dengan tanaman. Kami semua datang untuk meminta pertolonganmu, ringankanlah penderitaan kami, berilah kami makan!.”

Abu Bakar dengan mantap menjawab, “Aku berharap, sebelum matahari terbenam nanti Allah akan mengirimkan pertolongannya!”

Menjelang petang, Madinah dikejutkan dengan datangnya kafilah yang terdiri dari 1000 ekor unta. Unta ini membawa muatan penuh yang terdiri dari gandum, minyak samin dan kismis. Semuanya datang dari Syam. Kafilah tersebut berhenti di rumah Saidina Othman bin Affan. Semua muatan diturunkan di situ. Saidina Othman kelihatan menguruskan penurunan muatan barang-barang tersebut. Memang, Saidina Othmanlah pemilik semua barang-barang itu.

Tidak lama kemudian datanglah beberapa orang pedagang menuju ke rumah Othman. Kemudian mereka menawar hendak membeli barang-barang tersebut dengan keuntungan yang tinggi.

“Wah, baik benar perkataanmu. Lalu berapa keuntungan yang kau tawarkan kepadaku? Tanya Othman menguji. Mereka menjawab, “Dua kali ganda!”. Othman menyanggah pula, “Sayang, telah ada pedagang yang menawarkan lebih dari tawaran tuan-tuan.

Para pedagang itu kemudiannya menaikkan tawarannya sampai 5 kali ganda. Tetapi Saidina Othman menjawab bahawa telah ada pedagang yang menawar lebih tinggi dari tawaran itu. Maka pedagang itu menyerah kalah tidak berani menawar lebih daripada 5 kali ganda.

Mereka pun bertanya dengan penuh kehairanan, “Saya rasa tidak ada pedagang yang berani menawarkan harga melebihi tawaran saya. Berapa keuntungan yang ditawarkan pedagang yang anda maksudkan itu? Siapa mereka?”

“Pedagang itu menawar denganku sepuluh kali ganda. Apakah anda berani menawar lebih tinggi dari itu?” soal Othman kepada mereka.

“Tidak. Siapa dia?” Tanya mereka lagi.
“Allah!” jawab Othman tegas. Kemudian ia melanjutkan, “Saksikanlah wahai tuan-tuan dan kaum muslimin semuanya, bahawa seluruh barang dagangan ini telah kuserahkan kepada kaum muslimin untuk mengatasi segala kesulitan mereka di tahun kemarau ini!”

Saidina Othman bin Affan pun mengagihkan segala barangan dagangan tersebut secara percuma kepada kaum muslimin.

Subhanallah.

Rujukan:

Parman Hanif M.Pd., Teladan Tarbiyah Dalam Bingkai Arkanul Bai’ah, Auliya Press Solo, Surakarta, Januari 2006.

No comments:

Post a Comment