Saturday, July 25, 2009

PADAN MUKA ATAU KASIHAN

SHAH ALAM: Cubaan dua beradik melarikan beg tangan selepas meragutnya daripada seorang wanita gagal apabila kedua-duanya terbunuh apabila motosikal dinaiki mereka terbabit dalam kemalangan jalan raya ketika dikejar mangsa di Persiaran Subang di sini, petang semalam.

Dalam kejadian jam 3.45 petang, seorang daripada dua beradik terbabit memecahkan cermin tingkap kiri Mercedes Benz CLK 200 dipandu mangsa, dipercayai menggunakan topi keledar sebelum menyentap beg tangan berjenama Louis Vuitton.” (Petikan berita muka depan Harian Metro 24 Julai 2008)

Mungkin tanggapan awal apabila membaca berita di atas dengan rasa geram kita akan berkata: “Padan muka!”. Maklum sahajalah sejak akhir-akhir ini begitu banyak sekali kejadian ragut berlaku. Biasanya yang menjadi mangsa ialah wanita. Ada mangsa ragut yang cedera parah. Tetapi yang lebih malang adakalanya perbuatan ragut ini telah menyebabkan kematian kepada mangsa yang diragut.

Berbalik kepada kisah peragut yang kecundang tadi. Amat malang sekali mereka mengakhiri kehidupan di dunia ini dalam keadaan melakukan perbuatan mungkar, keji dan hina. Tentu sedih dan malu kepada kaum keluarga mereka. Lebih-lebih lagi kepada ibu yang melahirkan mereka. Bayangkan jika ianya berlaku kepada ahli keluarga kita, anak kita, adik beradik kita (Semoga dijauhkan oleh Allah)

Alangkah rugi dan menyesal yang teramat sangat. Mereka dilahirkan dalam keadaan Islam. Diberi peluang untuk hidup serta diberi nikmat Islam oleh Allah. Malangnya mereka enggan menerima kenyataan bahawa kehidupan di dunia ini hanya satu persinggahan dari satu perjalanan yang jauh.

Firman Allah yang bermaksud:
”Dialah yang mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat).”
(Surah Al Mulk ayat 2)

Agaknya sebagai orang muda mereka terlalai dan leka kerana mengikut hawa nafsu dan mencari keseronokan sementara. Syaitan memainkan peranan dengan menghiasi perkara-perkara keji dan mungkar supaya kelihatan seronok dan menghiburkan.

Masing-masing beranggapan umur masih muda, sihat dan bertenaga biasanya lambat lagilah nak mati..Jadi ’enjoy’ puas-puas. Firman Allah yang bermaksud:
”Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan; dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat)
(Surah Al-’Ankabut ayat 64)

Harus diingat ajal itu tidak akan dipercepatkan atau ditangguhkan walau satu detik. Firman Allah yang bermaksud:
”Dan (tiap-tiap) makhluk yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, iaitu satu ketetapan (ajal) yang tertentu masanya (yang telah ditetapkan Allah). Dan (dengan yang demikian) sesiapa yang menghendaki balasan dunia, Kami berikan bahagiannya dari balasan dunia itu, dan sesiapa yang menghendaki balasan akhirat, Kami berikan balasannya dari balasan akhirat itu; dan Kami pula akan beri balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur”
(Surah Ali’ Imraan ayat 145)

”Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan). Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, Kami akan tempatkan mereka dalam mahligai-mahligai di Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya. Demikianlah balasan yang sebaik-baiknya bagi orang-orang yang beramal soleh (iaitu) mereka yang sabar, dan mereka pula berserah diri bulat-bulat kepada Allah.”
(Surah Al-’Ankabut ayat 57-59)

Fenomena sebegini sudah menjadi lumrah dalam kehidupan manusia. Hawa nafsu menjadi pembimbing dalam membuat keputusan. Hati menjadi hitam dan kotor diselaputi dosa. Kehidupan akhirat yang kekal abadi kelihatan begitu jauh dan malas hendak difikirkan.
Firman Allah yang bermaksud:
”Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam, kebanyakan dari jin dan manusia. Mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami ayat Allah, dan mereka mempunyai mata, tetapi tidak dipergunakannya untuk melihat tanda-tanda kekuasaan Allah, dan mereka mempunyai telinga, tetapi tidak dipergunakannya untuk mendengar ayat-ayat Allah. Mereka itu sebagai binatang-binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai!.”
(Surah Al’ Araf: Ayat 179)

Sedangkan dihadapan kita diancam oleh azab neraka yang sangat dashyat dan tidak mampu ditanggung oleh kita.

Firman Allah yang bermaksud:
”Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): ”Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalilah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin.”
(Surah As Sajdah ayat 12).

Hanya manusia yang dimuliakan Allah sahaja yang mendapat ganjaran syurga. Terlalu sedikit manusia yang terlepas dari neraka Allah berbanding manusia yang akan memasukinya.

Apakah kita terlalu yakin akan terlepas dari azab Allah? Sedangkan hisab Allah itu sangat terperinci dan adil. Tiada sebarang dosa atau kebaikan yang tidak kira walaupun sebesar zarah. Firman Allah yang bermaksud:
”Dan "kitab-kitab amal” juga tetap akan dibentangkan, maka engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya: dan mereka akan berkata:"Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil, melainkan semuanya dihitungnya!" Dan mereka mendapati segala yang mereka kerjakan itu sedia (tertulis di dalamnya): dan (ingatlah) Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorang pun.
(Surah Al Kahfi ayat 49)

Masihkah kita merasa tenang dan tenteram dengan bekalan taqwa yang kita ada?

Sedangkan Saidina Umar yang begitu hebat keimanannya dan diiktiraf oleh Rasulullah keimanannya pun masih tidak merasa selamat dari api neraka Allah. Beliau menyatakan sekiranya semua manusia masuk syurga melainkan seorang; dia bimbang bahawa yang seorang itu adalah dirinya.

Firman Allah yang bermaksud:
”Demi sesungguhnya! Aku akan memenuhi Neraka Jahanam dengan semua jin dan manusia (yang pada masa hidupnya tidak berusaha untuk beriman dan beramal soleh)”. (Lalu dikatakan kepada mereka: ”Oleh sebab kelalaian kamu) maka rasalah azab seksa kerana kamu melupai pertemuan hari kamu ini. Dan sesungguhnya Kami pun tidak hiraukan keselamatan kamu lagi; dan (dengan yang demikian) rasalah azab yang kekal dengan sebab apa yang kamu telah kerjakan”
(Surah As Sajdah ayat 13 – 14)

Di dalam sebuah hadis Rasulullah telah bersabda yang bermaksud:
”Hiduplah selama yang kamu suka, maka kamu tetap akan mati. Cintalah dengan siapa yang kamu suka, maka kamu akan tetap meninggalkannya. Dan lakukanlah apa yang kamu suka, maka kamu akan dibalas dan dipertanggungjawab tentangnya!”

Umur manusia terlalu singkat kerana setiap yang hidup akan berakhir dengan mati. Biarpun cita-cita manusia terlalu panjang di masa hayat dikandung badan, tetapi ia hanya dapat bernafas dalam beberapa hari yang boleh dibilang. Selepas itu maut tetap datang meragut nyawanya. Yang tinggal hanya nama dan riwayat di masa hidupnya sahaja!!

Wallahu’aklam.

No comments:

Post a Comment