Tuesday, February 24, 2009

Nasib Umat Islam Pada Hari Ini..

Umat Islam pada hari ini merupakan umat yang mundur setelah kita pada suatu ketika dahulu adalah umat yang maju. Kita diperintah oleh bangsa-bangsa yang lain setelah kita pernah memegang tampuk pemerintahan dunia. Kita telah tergolong ke dalam negara-negara ketiga atau negara-negara membangun iaitu ungkapan yang lembut bagi negara-negara mundur.

Tidak memadai dengan setakat itu, malah semua kuasa dunia telah menyerang kita yang tidak berupaya untuk mempertahankan diri sendiri. Kita telah ditewaskan dengan teruk sekali. Kita telah menjadi bahan makanan kepada orang-orang yang tamak dan lahap dari timur dan barat.

Semua kuasa ini telah bersatu untuk menyerang kita sedangkan kita telah berpecah dan bergaduh sesama kita. Akan tetapi semua musuh kita telah bersatu padu dan bekerjasama. Ini telah diperkatakan oleh fuqahak kita sebelum ini semua jenis kuasa kufur adalah dalam satu agama. Malah ini merupakan realiti yang diungkap oleh Al Quran Surah Al Anfal ayat 73 yang bermaksud:
“ Dan orang-orang kafir setengah mereka adalah penolong kepada setengah yang lain. Sekiranya kamu tidak bersatu padu nescaya akan berlaku kerosakan dan fitnah yang besar di atas mukan bumi.”

Kuasa-kuasa kafir seluruhnya telah bersatu padu dan menyerang kita samada kuasa kominis yang tidak beriman kepada Allah, tidak beriman kepada wahyu, tidak beriman kepada akhirat, tidak beriman kepada mana-mana agama langit dan berkata: “Tidak betul Allah itu menjadikan manusia, akan tetapi yang betulnya ialah manusia itu sendiri yang menciptakan Allah”. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sifatkan.

Kuasa-kuasa ini tidak berpada dengan menyerang kita dari dalam parti, para pekerja da
n agen serta penyeru-penyerunya, malah mereka menyerang kita daripada luar. Mereka menyerang kita dengan kekuatan senjata, tentera-tentera mereka telah menyerbu mas
uk ke dalam Negara-negara Islam yang masih lagi merasai kesan-kesan perang. Mereka membunuh sekadar yang mereka terupaya. Inilah yang mereka telah lakukan kepada Afghanistan. Ini berlaku pada 23 September, 1979. Pada tanggal 13 April 1989 kuasa kominis di Afghanista
n telah berundur keluar dari Negara tersebut dengan menerima kekalahan yang telah dihadiahkan oleh para mujahidin.

[Petikan dari buku Khutbah Jumaat, Dr Yusuf Al Qardhawi,
As-Syabab Media, Bandar Baru Bangi, 2002, p 218-219.]

No comments:

Post a Comment