Tuesday, April 08, 2008

Sikap Orang Yang Beriman Apabila Ditimpa Kesusahan Dan Musibah


Apabila ditimpa kesusahan dan musibah orang yang beriman menerimanya dengan sabar dan memohon pertolongan kepada Allah Yang Maha Pelindung.

Ketika musibah dan kesusahan itu mencapai puncaknya, mereka tetap menghadapinya dengan sabar dan mengharapkan kelapangan dan jalan keluar. Maka Allah memberikan taufik kepada mereka untuk sentiasa beribadah kepadaNya dalam dua keadaan ini.

Kemudian jika musibah sudah disingkirkan, mereka menerima keadaan ini dengan bersyukur dan memuji Allah serta semakin meyakini kasih sayang Allah, seperti perkataan Nabi Yusuf a.s. yang bermaksud:

“…Wahai ayahku, inilah ta’bir mimpiku yang dahulu itu, sesungguhnya Tuhanku telah menjadikannya suatu kenyataan. Dan sesungguhnya Tuhanku telah berbuat baik kepadaku, ketika Dia membebaskan aku dari penjara dan ketika membawa kamu dari dusun padang pasir, setelah syaitan merosakkan (hubungan) antaraku dan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Lembut terhadap apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.”
(Surah Yusuf : Ayat 100)

Rujukan: Fawa’id Mustanbithah min Qishshati Yusuf (Pengajaran Daripada Kisah Nabi Yusuf), Syeikh Abdul Rahman B. Nashir Sa’di, (terjemahan Muhammad Baihaqi), Penerbitan Darul Iman, Kuala Lumpur, 2000.

1 comment:

  1. Musibah adalah kunci mengenali Allah SWT. Allah jadikan kjita lemah dan kerdil supaya dengan kelemahan dan kekerdilan itu kita meneropong kebesaran dan keagungan Allah SWT.

    http://my.opera.com/azmibhr/blog/

    ReplyDelete